Πάκης Καγιάς - Γραφίδες του Θεάτρου
Παναγιώτης Καγιάς - Το θεατρικό έργο από τον Μεσοπόλεμο και εντεύθεν
Π. Καγιάς - "Ο Ρομαντισμός εκδικείται" | Παναγιώτης Καγιάς (1901-1987) | Λαγκάδια - Ορεινή Αρκαδία |
Panagiotis (Pakis) Kagias
Ο Παναγιώτης (Πάκης) Καγιάς (γ. 1901 Λαγκάδια επαρχία Γορτυνίας - θ. 1987 Αθήνα) υπήρξε γνωστός θεατρικός συγγραφεύς, μυθιστοριογράφος και λόγιος γενικότερα καθώς εκτός της θεατρικής συγγραφής εύθυμων έργων ασχολήθηκε και με τη συγγραφή έργων ιστορικού περιεχομένου. Τα κωμικά του έργα ανέβηκαν σχεδόν όλα στις μεγάλες θεατρικές σκηνές των Μαρίκας Κοτοπούλη, Βασίλη Λογοθετίδη, Βασίλη Αργυρόπουλου, Δημήτρη Ροντήρη κ.ά θιασαρχών. Η θεατρική σκηνή του Βασίλη Λογοθετίδη ανέβασε τα έργα: "Χωρίστε τη γυναίκα σας" (1948), "Μασκαράς Περιωπής" (1952), "Τιμόνι στον έρωτα" (1957~1958).
Η καταγωγή του ήταν από την επαρχία Γορτυνίας - της Αρκαδικής περιοχής της Πελοποννήσου, συγκεκριμένα από το ορεινό κεφαλοχώρι Λαγκάδια που ειρήσθω εν παρόδω, έχει θεατρική παιδεία με ντόπιες παραστάσεις, μέρος όπου τέλειωσε τις Γυμνασιακές του σπουδές για να συνεχίσει μετέπειτα εκτός από τη φοίητηση του στο Πανεπιστήμιο, την ενασχόληση του με τη συγγραφή θεατρικών έργων ως επί το πλείστον, στην Αθήνα συνεργαζόμενος με τους θιάσους της εποχής του Μεσοπολέμου. Στην Αθήνα αφού τελείωσε τη Νομική Σχολή, εργάσθηκε στο Υπουργείο Συγκοινωνιών ως διοικητικός υπάλληλος (1918~1959). Υπήρξε παντρεμένος με τη Χριστίνα Βελιμέζη και είχε δύο κόρες - τις Αντιόπη και Άννα.
Ο Ναυαγισμένος - Το πρωτόλειο ενός νέου που ξέρει να παρατηρεί και να σκέπτεται
Πρωτοεμφανίστηκε ως θεατρικός συγγραφέας στον "Καλοκαιρίνειο Δραματικό Διαγωνισμό" του Φιλολογικού Συλλόγου "Παρνασσός" όπου διακρίθηκε κατά τα έτη 1928 (Ο εξ ελπίδος θάνατος), 1929 (Ο άνδρας μου με φθονεί), 1934 (Η οικογένεια παραθερίζει) και 1936 (Ο τοπικός παράγων). Στην παρουσίαστη του "Ναυαγισμένου" 1927 με το θίασο των Νέων, (τρίπρακτο δράμα) η κριτική έγραψε "Το πρωτόλειο ενός νέου που ξέρει να παρατηρεί και να σκέπτεται". Τα περισσότερα πάντως έργα του τα οποία παρουσιάστηκαν αργότερα επί μεγάλης σκηνής —κομεντί, κωμωδίες και σάτιρες ηθών— εντάσσονται κυρίως στο θεατρικό είδος του βουλεβάρτου.
Τα έργα του "Τοπικός Παράγων" μια κωμωδία όπου σατυρίζει τα τοπικά πολιτικά πάθη υπό την μορφήν Ηθογραφίας (1958~1959) /Πειραϊκό θέατρο, - παίχτηκε στον κινηματογράφο με τίτλο "Οι 900 της Μαρίνας" σε σενάριο δικό του το 1960, (1971~1972) /Περιοδεία, (1979~1980) /Κρατικό Β. Ελλάδας, καθώς και το "Τιμόνι στον Έρωτα" /Κοτοπούλη, (1939~1940) σκηνοθεσία Κάρολος Κουν - μια κωμωδία με έντονο το στυλ των αγγλικών και γαλλικών κομεντί των αρχών του 20ου αιώνα προς τέρψιν του κοινού (βουλεβάρτο), με θέμα την αντιπαράθεση πατέρα και κόρης στο ζήτημα της αποδεχτής η μη αισθηματικής της σχέσης, "Άννα Βαγιάνου" /θίασος Ελληνική Σκηνή Δημήτρη Ροντήρη (1951), τον καθιέρωσαν σαν έναν επιτυχημένο θεατρικό συγγραφέα.
Το 1959 τιμήθηκε με το Α' Κρατικό Βραβείο Θεάτρου για το έργο του "Τοπικός Παράγων" /1959 Πειραϊκή Σκηνή σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, ενώ το 1976 βραβεύτηκε από το Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη (Ακαδημία Αθηνών) για το ιστορικό μυθιστόρημα "Μεγάλες Ώρες". Επίσης, διετέλεσε μέλος σε διοικητικά συμβούλια διαφόρων φορέων, όπως το Εθνικό Θέατρο, η Μορφωτική Εταιρεία, ο Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, το Θεατρικό Μουσείο και η Εθνική Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών. Κατά καιρούς έλαβε ενεργά μέρος στην καλλιτεχνική και πολιτιστική ζωή των Λαγκαδίων - του τόπου καταγωγής του.
Ο Καγιάς καλλιέργησε με γούστο και αξιοσημείωτη τεχνική το είδος της λεγόμενης κομεντί, ένα μείγμα κωμωδίας χαρακτήρων θεάτρου του βουλεβάρτου και ανάλαφρης φάρσας. Κάτοχος μιας θεατρικής δόκιμης γλώσσας, καλός μάστορας στο στήσιμο των καταστάσεων και γλαφυρός μοραλίστας, άφησε έργο αυθεντικό. Ο Τοπικός παράγων πολιτική σάτιρα, και το Τιμόνι στον Έρωτα είναι κέρδος του νεοελληνικού δραματολογίου. —Κ. Γεωργουσόπουλος κριτικός Θεάτρου.
Μεσοπόλεμος
Είναι το διάστημα πριν τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο δηλαδή μεταξύ του Α΄ και του Β΄ παγκοσμίου πολέμου. Αλλιώς, (καθομιλουμένη) προπολεμικά
"Ο Ρομαντισμός εκδικείται" - Θεατρικό έργο Πάκη Καγιά
Ο Φίλιππος θα βρεθεί στο σπίτι της Τζούλιας και του άντρα της του "Γιατρού" αφού εκείνη τον κάλεσε ως παλιό γνωστό και φίλο της οικογένειας. Εκεί θα είναι όμως και η αδελφή της Τζούλιας η Άννα που είχε κάποτε απορρίψει την πρόταση γάμου του Φίλιππου. Ο πετυχημένος πλέον άνδρας θα κινήσει έντονα το ενδιαφέρον και τη φαντασία της οικοδέσποινας. Ο "Γιατρός" θα ζητήσει απεγνωσμένα από την Άννα να επέμβει καταλυτικά ώστε να μην χάσει τη γυναίκα του, ενώ ο πεθερός του δείχνει απλά να υποψιάζεται αλλά να μην καταλαβαίνει τι συμβαίνει...
Related [Οι 900 της Μαρίνας] εδώ
Παναγιώτη (Πάκης) Καγιάς - (Θεατρικό έργο: Τοπικός παράγων) Οι 900 της Μαρίνας